Populära inlägg

onsdag 10 augusti 2011

Hittekatt

Vem har lämnat en hittekatt utanför vårt hus? Den är ca två-tre månader gammal, randig och väldigt sällskaplig och kelig. Tyvärr alldeles för kelig för den vill komma in till oss. Den har tydligen strukit här i flera dagar nu och sitter och hänger på vår trapp ännu. Jag skulle så gärna släppa in den och göra den till del av vår familj men Daniel tycker inte om katter utan föredrar hundar. Jag älskar katter och är helt förtvivlad över att ett kattliv anses så lite värt. Hade jag varit ett djur skulle jag vilja vara en katt. Egensinnig, viljestark, listig och smidig och värdefull. I högsta grad värdefull.

Jag minns när jag kom till dig den sommardagen. 
Jag var din katt, och du älskade mig. 
Jag älskade dig och jag litade på dig. 
En dag när det var kallt packade ni bilen full.
Jag fick inte följa med och du grät.
Jag fortsätter att komma till din trappa och väntar, väntar på att du ska komma tillbaka.
Det har regnat och blåsit, men jag  sitter  här.
Min päls fryser fast vid trappan och jag väntar, väntar och längtar och inser att du inte kommer. 
Jag kan inte röra mig och väntar på döden. 
En hemsk död. En sommarkatts död.

Dikten publicerades i Kalle Anka 1988. Jag var tio år då. Jag minns att jag grät när jag läste den, och även nu.

Snälla, snälla! Kom och hämta er katt!

1 kommentar:

  1. Vi har också fått besök av en övergiven sommarkatt. En liten mager kattunge som är extremt social och bara vill vara med. Efter många om och men bjöd vi den på köttbullar och nu är barnen helt frälsta. "Vi behöver en katt" sa Gustav häromdagen, vad svarar man på det....? Vi får se om katten stannar kvar men jag har absolut inte hjärta att ignorera eller köra bort honom, ett liv är ett liv! Stå på dig Sofie!
    Kram

    SvaraRadera