Populära inlägg

lördag 27 augusti 2011

Lyckofynd och egna oaser

Jag skapar mina egna små ¨mysvrår" som ett litet barn som bygger kojor. Jag tänker bli bättre på att förbättra hemmavid och göra vad jag kan för att skapa själ till det hus som jag bor i och önskar att jag inte bodde i. Efter att jag varit på massage inne i stan tog jag en nostalgisk omväg till mina gamla kvarter i Majorna och stannade förbi en antikaffär och där var den, den gamla kistan som jag letat efter.
 
Såå vacker. Lycka! 

 "Äntligen! Min skattkista", ropade Anton. 
Kanske inte riktigt var tanken, men den kan alltid blir förvaringsutrymme till små skatter som han har gjort och minnesgrejer från killarnas småbarnstid. 
Fyndade även en gammal LP-skiva med en gammal favorit som faktiskt är begraven tvärs över antikaffären i fråga samt min gamla lägenhet. Japp, sanning. Alltid älskat Afzeluis. Står som en tavla på mitt fina loft nu.
En gammal hederlig LP-skiva. Håller tummarna att jag lyckas blåsa liv i LP-spelaren

Vad härligt! Att handla kläder ger mig ofta ångest, och det har jag slutat med. Det är tillfälliga lyckokickar och jag har redan alldeles för mycket. En runda på ett klädvaruhus ger en mer märknar och omedelbar förändring än vad lite soulsearching eller  shopping för hemmet gör. De flesta i vardagen är så stressade och har ändå så fullt upp att de inte har tid att "se" en människa utan kategoriserar gladeligen in dem i olika typer med tillhörande intressen, preferenser, sociala liv och ekonomisk situation utifrån enbart de kläder som bärs. Vill man märkas och förnya sig själv och få några minuter i rampljuset är en ny, hyfsat exklusiv kappa perfekt. Jag tjatar ofta om detta. Ändå har jag svårt att leva som jag lär. Tills nu. Det är verkligen stopp på nya kläder till Sofie. För hela kvarvarande del av 2011, och eventuellt längre. Jag har så sjukt mycket gamla men ändå nya (vissa oanvända) slit- och slängkläder och det är ogynnsamt för miljö, ekonomi med mera. Och i den ångestfyllda vardag som har ägt rum under hela våren har jag ägnat löjligt mycket tid och pengar åt nätshopping för att förflytta mitt fokus. Till slut blir det ändå bara att jag slinker i min randiga klänning (reafynd på 50 spänn) eller slitna Sevenjeans och någon svart t -shirt till.

Detta var det sista jag handlade till mig själv innan shop-stoppet. Min älskade Gretaklänning i siden (också ett rea-fynd och oanvänd) men den hänger som en tavla tills den får lov att hänga på mig. Det var tänkt ikväll, för jag ska på bröllopsfest till Marie och Martin (ska bli så underbart roligt). Men det regnar ju. Den får fylla funktionen av en sol tills nästa tillfälle kommer. Kan ju vara bra med en liten sol inomhus nu när vi går mörkare tider till mötes. Så kan den få lufta sig till våren istället. Ojoj, undrar hur det här kommer att gå, men det är mycket roligare att inte bara handla förbrukningsvaror till sig själv. Önska mig lycka till.

Min vackra höstsol som lite höstterapi nu när det mörknar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar