Populära inlägg

måndag 14 mars 2011

Varning för gnäll

Orka liksom!! Får man använda sig av det uttrycket när man fyllt 33? Är man fortfarande mé? Jag chansar.

Vilken otur vi har! Med risk för att låta gnällig och för att få kommentarer som"det är bara pengar" så ska jag berätta om det nya huset.

1) Vi skulle höja upp altanen för att få bättre havsutsikt. Då visade det sig att stuprören gick rätt ner i marken och att det hade bildatas fukt på fasaden och förmodligen ner i källaren också så vi måste dränera. Detta borde ju gått på försäkringen, tycker man, men besiktningsmannen som kommer från gällande försäkringsbolag hade skrivit i besiktningsprotokollet att fukt KAN uppkomma så de betalar inte ut något. Säljarna hade en eminent säljarförsäkring som friskrev dem från alla fel, vilket inte mäklaren upplyste oss om. 
Surt.

2) Vi har gjort om badrummen, nykaklade och allt. Det blev jättefint. Tills att vi duschade och märkte att inte vattnet rann ner mot brunnen och hela golvet blev fyllt av vatten = lutningen är fel på kaklet så hela golvet må¨ste brytas upp. Detta gjordes om i förra veckan, men det visade sig vara fel igen. Nu gör hantverkarna om detta en andra gång. Tredje gången gillt eller..? Men då hittade de ett annat fel. Proppskåpet! Det finns i duschen intill bastun. Ojdå! Det visste jag men jag visste inte att det var livsfarligt i samband med att jordfelsbrytaren även var felplacerad, samt hela elen. Idag hade de även inne en eektriker för att bekräfta felet som sa: "Jag tar inte ens i detta skåpet, det är livsfarligt". Arbetsledaren meddelade mig idag att de kaklar färdigt men vägrar att koppla in badkaret och golvvärmen för det kan innebära livsfara och det står inte dem för. Detta får vi ta med försäkringsbolag och besiktningsman. Jag gissar på att de inte är sugna på att betala ut ett skit eftersom besiktningsmannen kommer från det fantastiska försäkringsbolaget som säljarna har anlitat (som vi fick i knät och inte ens valde). 

Men... det positiva med skiten är att ingen blev skadan eftersom detta tydligen var livsfara.

Det negativa är att jag känner att jag verkligen inte vill bo kvar. Det har varit för mycket skit med detta hus, samt det gamla. Jag skyller dock inte på säljarna, för detta har de omöjligt vetat, men deras friskrivningsförsäkring har varit oerhört oggynnsam för oss.

Som sagt; lägenhet någon? Jag vill ha!!

1 kommentar: